Kik az őseink?-Családfakutatási szolgáltatás

Tűzijáték rendező, motorversenyző, feltaláló-Ki lehet Ő?

Bár idén elmaradt a nagyszabású tűzijáték, épp időszerű megemlékezni a magyar pirotechnika úttörőjéről, Janitsáry Ivánról.

Magyarjainknak nem kellett messzire menniük, hogy eltanulják  a tűzijáték készítés titkait.  Az osztrák Stuwer család a XVIII. század végén és a XIX. században a művészi pirotechnika koronázatlan királyai voltak. Beutazták Európa csaknem minden országát, és csodás produkcióikkal elkápráztatták az emberek tömegeit. Bécstől Szentpétervárig ismerték híres tűzművészetüket. A dinasztia első tagja, Johann Georg Stuwer bajor származású, ingolstadti születésű tűzszerész tiszt volt, aki kitanulva a brandenburgi tüzérek hagyományos pirotechnikai művészetét, az 1770-es években Bécsben telepedett le. Első bemutatkozásával egy csapásra meghódította a város népét és az uralkodó köröket is.
Magyarországon is többször megfordult, tűzijátékával minden jelentősebb társadalmi-politikai ünnepélyen szerepelt.  Johann Georg Stuwer kiváló szakmai képessége tovább élt fiában: Kaspar Stuwerben, de különösképpen unokájában és dédunokájában, az idősebbik és az ifjabbik Anton Stuwerben.

Az idősebb Anton Stuwer volt az, akit a Batthyány-kormány az 1848-as szabadságharc alatt a katonai rakéták készítésére felkért. 1849 után is többször megfordult Magyarországon tűzijátékrendezvényeivel. A fiatalabbik Anton Stuwert is igen megkedvelték a magyarok. Többször kapott meghívást a Népkertbe, az Állatkertbe, jégünnepségekre tűzijáték rendezésére. A híres franica Blondin kötéltáncos rakétamutatványaiban is közreműködött. Magyar nyelven is jelent meg könyve „A tűzművészet” címmel.

Stuwer csodás tűzijátékából kapott kedvet két későbbi magyar neves tűzszerész: Emmerling Adolf és id. Janitsáry Iván gyógyszerész. Az előbbi Pesterzsébeten a Vágóhíd utca 17. szám alatt gyárat létesített, a gróf Károlyi — a mai Ferenczy István — utca 26. szám alatt pedig üzlethelyiséget. Tűzijátékot, lampionokat, farsangi és színházi jelmezeket lehetett nála vásárolni
 
Dragomiresti Janitsáry Iván gyógyszerész Rákosszentmihályon kísérleti pirotechnikai laboratóriumot rendezett be. A pirotechnika világhírű úttörője, örök kísérletező és fejlesztő volt. 
 
Nagyapja görög származású komáromi gabonakereskedő, a magyarországi hajózás pályatörője. Nagybátyja, Janitsáry Sándor országgyűlési képviselő. Iván 1869-ben Dunapentelén született. Gyógyszerészmesteri oklevelet szerzett, majd gyakornoki idejét Bécsben töltötte. Összegyűjtötte a világ minden táján fellelhető pirotechnikai irodalmat, a legritkább és legbecsesebb szakkönyvtára volt. Az öszegyűjtött recepteket kipróbálta és a tapasztalatokat összesítette. Számos technológai eljárást dolgozott ki üzemében. Budapesten a Váci úton volt Phönix nevű gyógyszertára.  Idejében ő volt a legkomolyabb, legmagasabb színvonalú pirotechnikus, aki a hazai tűzijátékokat rendezte.
 
Végtelenül sokoldalú, kivételes személyiség volt.  Kerékpározott, majd ő hozta be Magyarországra az első Hildebrandt—Wolfmüller típusú motorkerékpárt.  Az 1899-ben Budapesten megrendezett motorversenyen első helyezést ért el az egyik versenyszámban. Így írtak róla a korabeli lapok: “Kerékpár és motorverseny. A csömöri úti versenypályán ma délután fél négykor tartotta a Budapesti Torna-Klub országos kerékpár,- és motorversenyét. A motoros háromkerekűek versenyében Janitsáry Iván (Automobil-Klub) aratott könnyű győzelmet. A rendezés jó volt, csak az eső zavarta meg kissé a nagyszámú közönség mulatságát.”  1899 június 2.
 
Talán legfontosabb találmánya az I. világháborúban elterjedt,  Pirolit névre keresztelt szilárd spiritusz kocka. 
kész szilárd spiritusz darab bárhol meggyújtható volt, így főzésre, felmelegítésre kiválóan felhasználható. Életmentő volt a harctéren.
 
Abban a szerencsében volt részem, hogy én állíthattam össze családfáját leszármazottja megbízásából. Hihetetlen élmény volt összegyűjteni a róla és családjáról szóló érdekességeket, ősei nyomába eredni.  1934-ben, 65 éves korában váratlanul hunyt el Budapesten.
 
Képek forrása wikipedia és picjumbo képe a pixabay-en
Stuwer családról forrásanyag:  Élet és Tudomány, 1974. 33.szám

A szekrény feltárta titkát-Családfakutatás egy szekrény körül

Hogyan jutottam el egy régi szekrényajtótól egy vasúti váltókezelő haláláig? Hát így!:

Az egyik népszerű bútorfestős csoportban tettek közzé egy nagyon érdekes fotót. Szombathelyről származó régi ruhásszekrény felújítása közben, a szekrényajtó belső felén egy kézzel írt családfára bukkant a szekrény kedves, új tulajdonosa. Pláski Lajos és családja születési és halotti bejegyzései voltak feljegyezve.Plaski családfa

Természetesen, mint lelkes családfakutatónak,  felkeltette a kíváncsiságomat, hogy utána nézzek, ki volt ez a Pláski család, olyan ritka ez a név!

Hamarosan el is csíptem egy szálat! Pláski Lajos szülei Vas megyéből, Dömötöri településről származtak. Ott születtek és ott is volt az esküvőjük 1890-ben. Ekkor az édesapa még, mint napszámos szerepelt az anyakönyvben. Sorra születtek a gyermekeik. 1894-re az édesapát már, mint vasúti őrt jegyzik. Érdekes, hogy a gyerekek születési helyével nyomon tudjuk követni a család lakhelyét, mintha vasútállomásról- vasútállomásra mentek volna. Gondolom, mikor épp hová helyezték a családfőt.

Dömötöri, Balatoncsehi, Lajos nevű fiuk 1899-ben Fonyódon született például. Ő vitte tovább a vasutas szakmát a családban. Feltételezhetően már vasutasnak is tanult.

 

art deco szekrény

1928-ban házasodott meg. A szekrény, stílusából következtetve, a 20-as években készülhetett. Hálószobaszekrény, kettő is van belőle. Egy hálószobabútor garnitúra részei. Talán nászajándékba kapta az ifjú pár? Vagy friss házasként maguk vették? Ki tudja?

 

Három gyermek születését jegyezték fel az ajtólapra. Közben egy névváltoztatásra is sor került a harmincas években.  Szomorúan láttam, hogy a legkisebb gyermek születése után fél évvel az édesapa igen fiatalon, 41 éves korában meghalt. Utánanézem és megtaláltam, hogy akkor épp Mezőlakon élt a család.

mezőlak vasútállomás

Mezőlaki állomás Forrás: vasutallomasok.hu

A korabeli újság írt is a halálesetről: „Halál a sínek mellett 

A szomszédos Mezőlak község vasúti állomásán tragikus körülmények között meghalt Pados Lajos mezőlaki vasutas.  Szolgálatteljesítés közben érte utol a halál a népszerű vasutast, aki a sínek mellett egy tehervonat szétkapcsolásánál akart közreműködni, de hirtelen rosszullét fogta el, összeesett és meghalt. Szívszélhűdés volt a halál oka. Nagy részvét mellett temették el.” -Forrás: Pápa és vidéke, 1941. november 23.

 

A tragikus haláleset után a család talán Szombathelyre költözött, a fiatal özvegy szülőhelyére. A szekrény hátlapján lévő Magyar Királyi Államvasutak címkéje erre utal, a szekrényeket vasúton szállították Mezőlakról Szombathelyre.vasúti cimke

Hogy a rákövetkező 80 évben hol voltak, kinek az az otthonát szépítették, nem tudni.

Az viszont bizonyos, hogy a  szekrény új köntösben, új gazdájánál Sobor községben kezdi hamarosan második virágkorát. Természetesen a családfát az ajtón tisztelettel, örökül meghagyva az utókornak. 

UPDATE! FRISS HÍR! 

A cikk megírása óta jelentkezett egy Pláski rokon Sopronból!!! Idézem: 

” Pláski Lajos a dédmamám, Pláski Anna testvére volt! Küldök egy fotót róla és a férjéről! Ők Vasváron telepedtek le, dédpapa is vasutas volt!! Sőt, az ő fiúk, a nagymamám testvére is!
Úgy örülök és hálás vagyok neked, hogy egy ilyen sztorit prezentáltál, és épp a felmenőimről! Köszönöm! Csaknem hihetetlen!”Köszönöm! Ilyenkor érzem úgy, hogy megéri a sok fáradság, energia, amit a kutatásnak szentelek! Ezúttal, “csak úgy”, színtiszta lelkesedésből!  
 

Nektek is van érdekes helyre lejegyzett családfátok? Általában a családi Bibliába szokták beírni a családi eseményeket, szekrényajtón én mindenesetre még nem láttam! Várom a kommenteket!

Ha pedig Te is szeretnéd ha kikutatnám a családfád, keress bizalommal

 

A kiemelt kép forrása Pixabay 

Egy különleges barátság története – Marilyn Monroe és Ella Fitzgerald

Az 50-es években közel sem volt egyszerű afro-amerikai énekesként karriert építeni Hollywoodban. Ki tudja, Ella Fitzgeraldnak sikerült volna -e kitörni a kis éjszakai jazz klubok világából és bekerülni az elismert sztárok közé, ha nem segít neki jó barátnője, Marilyn MonroeMarilyn Monroe es Ella Fitzgerald

Marilyn szenvedélyes jazz rajongó volt.  Gyakran látogatott éjszakai klubokba, ahol szembesült azzal, hogy az afro-amerikai zenészek nem játszhattak fehérek által látogatott helyszíneken.  Ebben a légkörben Ella Fitzgerald énekesnő is, mint akkoriban sok más afro-amerikai zenész jelentős hátrányokkal küzdött. Ella_FitzgeraldMenedzsere,  Norman Granz a polgári jogok hatalmas támogatója volt, és ragaszkodott ahhoz, hogy minden zenészét a szállodákban és a helyszíneken egyenlő bánásmódban részesítsék, fajtól függetlenül. Erőfeszítései ellenére számos akadályt vezettek be, különösen néhány népszerűbb afro-amerikai művész számára.  Nem engedték nekik, hogy a rajongóik közé vegyüljenek, vagy akár a bárpultnál megigyanak egy italt, a ház hátulján kellett belépniük. 

Az ’50 -es években az egyik legnépszerűbb fellépési helyszín a Mocambo volt Hollywoodban. Frank Sinatra 1943-ban itt debütált, Clark Gable, Charlie Chaplin, Humphrey Bogart is megfordult benne. Egy feltörekvő énekes számára igazi mérföldkőnek számított ott fellépni.

Ezért is váltott ki döbbenetet, mikor 1953-ban Fitzgerald megpróbált fellépni a Mocambo-ban. Az igazgató nem engedélyezte; félt, hogy a szegregáció és a rasszizmus miatt a tömeget nem fogja vonzani az afro-amerikai énekesnő. 

Ekkor Fitzgerald egyik legnagyobb rajongója és barátnője, az akkor már híres Marilyn Monroe személyesen hívta fel a Mocambo tulajdonosát, és megígérte: ha engedi Fitzgerald-ot színpadra lépni, akkor minden estére lefoglal egy asztalt az első sorban. És így is tett!  A sajtó azonnal felkapta a hírt, és ment, hogy megnézze Monroe-t.  Ella ezután a sikersorozat után már válogathatott, hogy hol lép fel, Marilyn megnyitotta előtte a kapukat.  

Érdekesség, hogy nem csak Ella karrierjére volt hatással Marilyn, hanem fordítva is.

Évekkel a Mocambo telefonhívás előtt Monroe ugyanis énektanulmányaikor Fitzgerald felvételeit hallgatta. Azt pletykálták, hogy Monroet utasította az énektanára, hogy vegye meg Fitzgerald Gershwin zenei felvételeit, és hallgassa meg egymás után 100-szor. Többek között ez a zenei képzés is hozzájárult, hogy Monroe egész jó énekesnőként szerepelhetett egy évtizeden keresztül. Ám sajnos mikor elhangzott a híres születésnapi JFK-dal, akkor már senkit sem érdekelt Marylin énekhangja. A ruhát fellibbentő szél és a kacér „Boldog születésnapot, elnök úr” búgása más felé terelte a figyelmet. 

Marilyn Monroe

A két nőt egy zenei coach, Hal Schaefer mutatta be egymásnak New Yorkban. Néhányan azt rebesgették, hogy nem csak a jazz szeretete hozta őket össze, hanem mindkettőjük hányatott sorsú gyerekkora adott a barátságuknak egy mélyebb dimenziót.  Sajnos ez a barátság nem tartott sokáig. 1962-ben Marilyn túladagolásban  életét vesztette. Ella addigra már 6 Grammy díjat tudhatott magáénak és csodás karriert futott be 1996-ban bekövetkezett haláláig.

Július 30-án van a barátság világnapja. Ápoljuk a kapcsolatainkat!  

Ha tetszett a bejegyzés, kérlek oszd meg! Köszönöm!

fotók forrása, pixabay.com, wikipedia.com, flickr.com

Amulett, talizmán, vagy színek? – Mi hoz szerencsét?

Minden kornak és minden népnek megvolt a maga bűvös erejű amulettje, talizmánja, amellyel igyekezett védekezni a sors és a képzelt démonok rontó hatása ellen.

A fügefalevél, mellyel az ókori szobrászok és festők meztelen alakjaikat leplezni szokták, ősrégi népi babonával van összefüggésben. A régi Egyiptomban az emberek bűvös erőt tulajdonítottak a fügefának, el is nevezték a varázslatok fájának. Az egyiptomi ember mindig hordott magánál vagy fügét, vagy fügefalevelet és meg volt győződve arról, hogy baj nem érheti, míg ez a varázsamulett nála van. 

A régi görögök hite szerint a menyasszony, a győző és a csecsemő van leginkább kitéve az istenek és emberek ellenérzésének, A csecsemő azonban nem tud fügét mutatni, másképpen kell tehát őt megvédeni a rontó hatalmaktól. Ezért a csecsemők nyakára már a legrégibb korokban színes, csillogó holmikat akasztottak. Minél színesebbek, minél csillogóbbak voltak ezek a holmik, annál alkalmasabbak voltak a baj megelőzésére.

A régi Rómában a fiúk és lányok sajátságos homlok- és nyakékszereket hordtak, az úgynevezett bullákat, szívalakú, vagy kerek aranvlapokat, melyeket a fiúk csak a férfitóga felöltésekor, a lányok férjhezmenetelükkor tehettek le. Akkor a házi istennek oltárára akasztották őket, hogy a házat védjék a bajtól.

Ilyen ősi babonára vezethető vissza a menyasszonyi gyűrű eredete is, amely eleinte tulajdonképpen amulettül szolgált. A menyasszonyi gyűrű azonban a varázserejű amulettből nyomban vészthozó tárggyá változott abban a pillanatban, amint az asszony megcsalta urát.

A babona nemcsak az ékszereken keresztül befolyásolta a divatot, hanem a ruha színén keresztül is, aminek babonás jelentőséget tulajdonítottak.

A legrégibb varázs színek a kék és piros voltak, a villám színe, vagy a nap és vér színei.
Odüsszeusz csodálatos menekülését a hajótörésből egy piros színű szalagnak köszönheti, melyet a legnagyobb szükségben és veszélyben derekára kötött. 

Kínában piros az esküvői szín, piros a menyasszony ruhája és cipője s ezenkívül piros szövetbe burkolódzik, melyet az esküvő előestéjén egyik férjezett rokonától kell kapnia. A nászajándékokat pirosba öltözött emberek piros ládikókban nyújtják át. 

A piros szín nálunk is igen régóta kedvelt, a fiatalság, az ünnep, az öröm kifejezése. A klasszikus népviseletek korszakában a női öltözetben az eladó lány és a virágjában lévő fiatal menyecske öltözetére jellemző. Piros pártákról, piros hajszalagokról tudunk. A tulipános láda színeiben is sok volt a piros.  Érdekesség, hogy a piros, mint a gyász színére is van adat, Apor Péter az 1700-as években azt írta, hogy ha valaki harcon esett el, vörös süvegben temették. A feketének kettős jelentése volt: ünnepélyes és gyászos.

A törökök a kék színt részesítik előnyben. Zöld a próféta színe, de a kék a szerencse színe. A törökök kedvenc ékszere a türkiz, melyet a szegényebbek kék üveggyöngyökkel pótolnak. A szőnyegek középső mezője is legtöbbször világoskék és a rajz szabálytalansága is szerencsét hozó, rontást elkerülő hatást idéz elő — a babona szerint.

És még néhány érdekesség:
– Megfigyeltétek már, hogy a ruháinkon lévő gombok általában páratlan számúak?
– Ha véletlenül kifordítva vettünk fel egy ruhadarabot, állítólag az is szerencsét hoz.
– Az apró mintás, pöttyös ruhák pedig azért hoznak szerencsét mert a gazdagságot szimbolizálják az apró minták. 
– Vigyázat! A földre semmiképp se helyezzük a táskánkat!

Ti milyen babonában hisztek? Van szerencse amulettetek? Betartjátok a színek körül kialakult hagyományokat az öltözködésben? Várom a kommenteket!   

A babonáknak, hiedelmeknek, a színek jelentésének ősidők óta hatása volt az emberek öltözködésére, a divatra.  Nem is lesz ez másképp ezután sem. 

Foglalkozása: vízimolnár – pontosan kik voltak ők?

Családfakutatási megbízásom során nem győzök „üldözni” egy családot. Egy környéken belül hol az egyik, hol a másik településen anyakönyveztették a sorban születő gyermekeiket. Az apa foglalkozása vízimolnár. A saját felmenőim között is volt vízimolnár, de eddig még nem néztem utána ennek a mesterségnek. Miért vándoroltak ennyit?

A vízimalmok hazánkban a XI-XII. században honosodtak meg, 1873-ra 17 249 vízimalom őrölte a gabonát. A vízimalmok főbb képviselői a parti malmok és a hajómalmok.

A parti malmok helyhez kötött építmények, amelyek patakok mellett, a folyók felső és középszakaszán vagy pedig malomcsatornákon létesültek.molnár

A hajómalmok viszont vízen úszó építmények, amelyek a nagy vízhozamú folyók mozgási energiáját hasznosították. Előnyük a parti malmokkal szemben az volt, hogy alkalmazkodtak a változó vízálláshoz, vándorolhattak és az éppen legkedvezőbb partszakasz mellett köthettek ki a folyón (hoppá! Itt van a kutya elásva! Ezért jöttek-mentek annyit ezek az ősök!). A hajómalmok kora tavasztól késő őszig őröltek. A hajómalomhoz dereglyével szállították a gazdák a szemes terményt, majd vitték ki a partra a lisztet. A hajómalmok a telet védett öblökben vagy folyóparton töltötték, és a jégzajlások elmúltával ismét megjelentek a nyílt vizeken.

A vízimolnárok élete igen nehéz volt. Sokoldalú emberekből lehettek csak igazán jó molnárok. Érteniük kellett a gabonához, őrleményekhez, a liszthez, a malom berendezéséhez. A malomépítéshez kapcsolódó többi mesterségben, mint az asztalos, ács, hajóács, kőfaragó és vízmester szakmákban is otthon voltak. Ismerniük kellett a vizet, a hajók járását, a sodrást, az örvényeket, a víz felhajtó erejét, még a csillagok járását is. A sok evezéstől, zsákolástól megerősödtek. Sokat voltak a jó levegőn, azonban a lisztpor gyakran támadta meg a malomban dolgozók tüdejét.

Céheik szabályzata védte a mesterek jogait és részletekbe menően meghatározta az ipar űzésének lehetőségeit.

A malmot csak a molnármester vezethette. Két segéddel dolgozhatott, akiket a céh 2 év tanonckodás után szabadított fel. A szakma legalsó fokán az inas állt, aki ki volt szolgáltatva a mester és a legények kénye-kedvének. Ha a malmot külső segítség nélkül egy család üzemeltette akkor nagy bajban voltak, ha a mester meghalt és nem volt molnártanonc fia, aki már felszabadult. A malmot nem volt így, aki tovább vezesse. Az iparengedély az özvegyet illette, de ő nem vezethette. Ki kellett adni a malmot felesbe egy részesmolnárnak. Mivel a malom nem az övé volt, nem is úgy vigyázott rá, a malom bevételéből kapott a forgalomhoz mért fizetést.

A község lakosságának kis hányadát képező molnárok az átlagosnál jobb körülmények között éltek. A molnáré volt az őrlésért kapott tized. A molnársegéd javadalma egy századrész volt, hozzá jöttek még a korpa, és az összesöpört alja liszt is, amivel hízlalhatott.

A hajómalmokat a múlt században a gőzmalmok szorították ki. Napjainkra, tudomásom szerint, sajnos nem maradt egyetlen ilyen típusú malom sem a vizeinken.

Ha tetszett a cikk, kérlek, oszd meg! Köszönöm!

Kötött holmiban már az ókorban is!

A családfakutatás mellett kedvenc időtöltésem a kötés és horgolás. Hihetetlen, de a legrégebbi kötött holmi az időszámításunk szerint IV-V. századból való. De ez még mind semmi! Időszámításunk előtt XIX. századból származó falfestményen a nőalakok rövid kötött kabátkát viselnek..
 
Úgy tűnik, Homérosz Iliászának és Odüsszeiájának keletkezésekor is ismerték a kötést: a kérők által sürgetett, Odüsszeuszra váró Pénelopé azzal hárította el a kérők ostromát, hogy csak akkor megy férjhez, ha elkészíti köntösét. Csakhogy éjfélkor fölfejtette azt, amit nappal készített, márpedig csak a kötést lehet gyorsan és károsodás nélkül fölfejteni, a szövést nem. (Ha már Homérosznál tartunk,  Odüsszeusz piros öve sem véletlenül piros! )
 
A XIII. századig kevés lelet maradt fenn. A kötés ebben az időszakban főként Keleten és az arab kultúra országaiban fejlődött. A keresztes hadjáratok nagyban hozzájárultak, hogy Európában is elterjedjen ez a kézimunka. A XVI. században már Európa – szerte ismerik a kötést, és a kötött termékek-különösen a kötött harisnyák- nagy népszerűségnek örvendenek a királyi udvarokban és nemesi körökben. (lásd kép, VIII. Henrik csinos harisnyás lábát Hans Holbein 1537-e festményén).
 
A kötőmesterség eleinte férfimunka volt, s a mesterek a nők kunkurenciája ellen külön egyezményekkel védekeztek. Csak később, amikor a kötés szélesebb körökben is elterjedt , kezdtek el a nők is foglalkozni vele. A kötés kis közösségekben úgy folyt, mint a fonás a fonókban.
1589-től, az angol William Lee találmánya nyomán készítették csaknem valamennyi kötőgépet. A fejlődésnek hosszú időre volt szüksége, s csak a XIX. században került sor a kötőipar gépesítésére.
 
A kézi kötés azonban továbbra is nagy népszerűségnek örvend! A művészi kivitelezésű, kézzel kötött divatáru minden korban közkedvelt! Kössünk hát Hölgyeim és Uraim!
Kép forrása, wikipedia.

Álnéven túlélni – egy zsidó kislány megmenekülése

Legutóbbi kedves Megbízóm már az első telefonbeszélgetésünk alkalmával felébresztette a kíváncsiságom és egy olyan történetet vázolt, amibe beleborzongtam.  Arra gondoltam, “na ha sikerül ebből valamit kiderítenem ez lesz a következő, amiről írni fogok az oldalamon nektek”! És… bebizonyosodott, hogy a vadász ösztöneim megint nem hagytak cserben

Megbízóm nagymamájáról az a hír járta, hogy nem azon a néven látta meg a napvilágot,  amilyen néven ismert volt a családja számára. Keringett egy történet arról is, hogy zsidó származású volt és a II. világháború idején megkapta egy korban egyező katolikus kislány papírjait,  amivel át tudta vészelni az akkori zavaros időket. Rebesgetett egy női nevet, ahogy emlékei szerint a szülőanyját hívták. Arra is emlékezett, hogy körülbelül mikor halt meg.

Mint megtudtam, a család élete már 100 éve egy Szondi utcai bérházban zajlik a VI. kerületben, itt lakott a nagymama is annak idején.

Nekiláttam hát a VI. kerületi anyakönyvek átvizsgálásának. Volt egy női nevem és egy körülbelüli évszámom, amikor meghalt.

Hm… Volt egy találatom!

Az állítólagos édesanya 1930-ban hunyt el 29 éves korában “szívbajban”, hajadonként. Megtudtam azt is, hogy ettől függetlenül született egy kislánya valamikor, ezek szerint leányanyaként szülte, de az apa a nevére vette a gyermeket. A Szinyei Merse Pál utcában élt és kenyeres lányként dolgozott. (Mit jelenthetett ez akkoriban? Ő hordta szét a pékárut a környéken? Várom az ötleteket kommentben!)

Leellenőriztem, az édesanya pont 150 méterre lakott a bizonyos Szondi utcai háztól. Éreztem, hogy ilyen véletlenek nincsenek, tovább kutattam hát. Meg is találtam a kenyeres kisasszony felmenőit egészen a Budapesten praktizáló, 1812-ben Pozsonyban született orvos dédapáig. De ez a történet szempontjából lényegtegtelen is. 

Amivel biztossá vált, hogy a megtalált hölgy valóban a keresett édesanya az annak a felfedezésemnek köszönhető, hogy létezett a hölgynek egy bátyja is. Ez a testvérbáty 1920-ban házasodott és hogy-hogy nem, abban a bizonyos Szondi utcai házban élt!! Ennyit a véletlenekről, amik ugye nincsenek!

A történet további része puszta feltételezés.

Az édesanya 1930-ban bekövetkezett halálakor valószínűsíthető, hogy a testvérbáty fogadta magához az apa és anya nélkül maradt kislányt a Szondi utcai lakásukba. Itt élt szomszédként állítólag az a család, akinek sejthetően meghalt a lányuk (vagy távolabbi rokon lány?), és ennek a zsidó árvának adták a papírjait.

A történetet még tudom fűszerezni egy kis romantikával is.. A friss nevet/ és családot kapott kislány és a vadi új “testvére” egy csinos fiatalember egymásba szeretett és összeházasodott! Hogy hogyan, azt nem tudni és a család sem adta elő a hivatalos anyakönyveket, hisz két édestestvér nyilván nem házasodhatott.. Ez a rész maradjon is homályban!

Hab a tortán.. eltelt húsz év, az eset után, és a pár fia autószerelőként dolgozott a Szinyei Merse Pál utcában. Arra járt egy fiatal lány, akinek elgurult a szatyrából egy alma almaegyenesen a fiú lába elé… Hát… még egy szerelem szövődött az utcában, későbbi gyermekáldással!

Nem tudom, hová lehet ezt még fokozni! Mindenesetre nagyon örülök, hogy megint segítettem megoldani egy családi rejtélyt! A család másik ágát még ki se kutattam, most állok neki! Ott is lesz állítólag pár izgalmas sztori, jövök majd velük!

Ha nálatok is kering kinyomozni való mendemonda, “családi titok” keress bátran!

Te adod a sztorit és a fennmaradt tényeket, én pedig adom a szakértelmem és a lelkesedésem!

Ha úgy érzed mást is érdekelhet ez a lehetőség, oszd meg kérlek a cikket! Köszönöm!

A fotó forrása flickr.com, nem a szóban forgó kislányt ábrázolja! Valamint pixabay.

#kikazőseink #családfakutatás

 

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!